Kompetencje przyszłości oraz trendy na krajowym i globalnym rynku pracy
Jeśli chcesz upewnić się, w którym kierunku rozwijać swoją karierę, korzystając m.in. z oferty szkoleniowej w projekcie Kierunek – Rozwój, poznaj aktualne trendy na krajowym i globalnym rynku pracy.
Uzyskaj odpowiedzi m.in. na pytania:
- jakie profesje to obecnie zawody przyszłości, a w jakich trudniej znaleźć zatrudnienie?
- jak dostosować swoje kwalifikacje/kompetencje do rzeczywistych potrzeb pracodawców i podążać za aktualnymi trendami na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim?
- jak pokierować swoją ścieżką kariery, aby stawić czoła zawodowym wyzwaniom gospodarki 4.0 i transformacji cyfrowej?
- jak rozwój technologiczny i społeczno-gospodarczy będzie wpływać na globalną politykę zatrudnienia do 2027 roku?
- w jakim zakresie planuje się na świecie wykorzystanie synergii sztucznej inteligencji i czynnika ludzkiego w programach nauczania szkół podstawowych i średnich, aby przyniosła korzyści zarówno nauczycielom jak i uczniom?
- na jakie zawody jest zapotrzebowanie w poszczególnych krajach europejskich (w tym w Polsce) i czy poszukiwani są specjaliści w Twojej profesji?
Co prognozuje „Barometr Zawodów 2024” w województwie kujawsko-pomorskim?
Chcesz dowiedzieć się, jakie profesje to obecnie zawody przyszłości, a w jakich trudniej znaleźć zatrudnienie?
Zapoznaj się z „Barometrem zawodów 2024. Raportem podsumowującym badanie w województwie kujawsko-pomorskim”. Opracowanie przygotowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jest efektem ogólnopolskiego badania „Barometr zawodów”, realizowanego na zlecenie ministra właściwego ds. pracy.
Raport odpowiada m.in. na pytania:
- jakie czynniki wpływają na sytuację na rynku pracy?
- jakie są prognozy zawodów tzw. deficytowych, zrównoważonych i nadwyżkowych oraz ich główne powody?
- jakie specjalności dominują w grupie bezrobotnych?
- jak kształtuje się zapotrzebowanie na pracowników?
Dowiedz się więcej: Barometr Zawodów 2024 – raport wojewódzki
Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Barometr Zawodów. Prognoza zapotrzebowania pracowników, https://www.barometrzawodow.pl
Analizy, publikacje i statystyki o kujawsko-pomorskim rynku pracy na tle Polski
Planujesz dostosować swoje kwalifikacje/kompetencje do rzeczywistych potrzeb pracodawców? Chcesz podążać za aktualnymi trendami na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim?
Z analiz, publikacji oraz statystyk Wojewódzkiego Urząd Pracy w Toruniu (WUP w Toruniu) dowiesz się, jak funkcjonują wybrane zawody i branże oraz jakie są perspektywy ich rozwoju w Polsce.
Dowiedz się więcej: analizy i publikacje oraz statystyki rynku pracy WUP w Toruniu
Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu, https://wuptorun.praca.gov.pl
Jak AI wpływa na rynek pracy na świecie - co wskazuje „Global AI Jobs Barometer 2024”?
Czy wiesz, jak pokierować swoją ścieżką kariery, aby stawić czoła zawodowym wyzwaniom gospodarki 4.0 i transformacji cyfrowej? Nie daj się wyprzedzić AI i dowiedz się, jak rozwój sztucznej inteligencji przekształca światowy rynek pracy.
Zapoznaj się z raportem firmy doradczej PwC „Global AI Jobs Barometer 2024”. Na potrzebę jego przygotowania przeanalizowano pół miliarda ofert pracy z 15 krajów, które łącznie generują ponad 30% globalnego PKB.
Z publikacji dowiesz się m.in.:
- jakie branże najczęściej wykorzystują sztuczną inteligencją i jaki jest jej wpływ na ich produktywność?
- jakie zawody stworzy a jakie przejmie AI?
- czy AI pobudza wzrost ofert pracy?
- czy jest popyt na zadania trudne lub niemożliwe do realizacji przez sztuczną inteligencję?
Dowiedz się więcej (tekst w języku angielskim): Global AI Jobs Barometer 2024
Źródło: PwC, Raport PwC Global AI Jobs Barometer 2024, https://www.pwc.pl, wg. stanu na 14.06.2024 r.
Jak zmieni się światowy rynek pracy w perspektywie najbliższych 5 lat zgodnie z raportem Światowego Forum Ekonomicznego „The Future of Jobs Report 2023”?
Zastanawiasz się, jak rozwój technologiczny i społeczno-gospodarczy będzie wpływać na globalną politykę zatrudnienia do 2027 roku? Zapoznaj się z prognozami Światowego Forum Ekonomicznego (World Economic Forum).
Badaniem objęto 803 przedsiębiorstwa z 27 branż w 45 krajach, zatrudniające łącznie ponad 11,3 miliona pracowników. Badanie stawia pytania dotyczące m.in. wpływu trendów technologicznych oraz społeczno-gospodarczych na miejsca i kulturę pracy w latach 2023–2027.
Wybrane wnioski z raportu:
- ponad 85% ankietowanych pracodawców zakłada wdrożenie nowych technologii, z czego ponad połowa z nich szacuje, że najprawdopodobniej przyczynią się one do wzrostu liczby miejsc pracy w ich organizacjach,
- przedsiębiorstwa objęte badaniem oszacowały, że obecnie 34% wszystkich zadań w ich organizacjach wykonują maszyny, a pozostałe 66% realizują ludzie,
- firmy uczestniczące w badaniu deklarują, że sztuczna inteligencja zostanie wdrożona przez prawie 75% z nich, przy czym 50% przedsiębiorstw spodziewa się, że spowoduje to wzrost liczby miejsc pracy, a 25% liczy się z redukcją miejsc pracy,
- ankietowani spodziewają się, że dziedzinami napędzającymi w najbliższym czasie wzrost liczby miejsc pracy będą: analiza dużych zbiorów danych, zarządzanie środowiskiem, a także szyfrowanie i cyberbezpieczeństwo,
- do stanowisk, które będą sukcesywnie likwidowane, autorzy raportu zaliczają stanowiska administracyjne, w tym urzędnicze - największy spadek liczby stanowisk będzie dotyczyć kasjerów i urzędników bankowych, urzędników pocztowych oraz pracowników administracyjnych zajmujących się wprowadzaniem danych,
- prognozowany jest wzrost liczby miejsc pracy na dużą skalę w sektorach: edukacji (nauczyciele kształcenia zawodowego oraz nauczyciele akademiccy), w rolnictwie (operatorzy sprzętu rolniczego) oraz w branży technologii cyfrowych (specjaliści e-commerce, specjaliści ds. transformacji cyfrowej oraz specjaliści ds. marketingu cyfrowego).
Dowiedz się więcej (tekst w języku angielskim): The Future of Jobs Report 2023
Źródło: World Economic Forum, The Future of Jobs Report 2023, https://www.weforum.org, wg. stanu na 30.04.2023 r.
Poznaj raport “Shaping the Future of Learning: The Role of AI in Education 4.0”, aby dowiedzieć się, jak eksperci Światowego Forum Ekonomicznego widzą przyszłość edukacji na świecie?
Przeanalizowano w nim, w jakim zakresie można wykorzystać synergię sztucznej inteligencji i czynnika ludzkiego w programach nauczania szkół podstawowych i średnich, aby przyniosła korzyści zarówno nauczycielom jak i uczniom.
Główne konkluzje płynące z opracowania:
- zakłada się m.in. że sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana do prezentowania treści w procesie edukacyjnym w sposób bardziej spersonalizowany i dostosowany do potencjału i predyspozycji danego ucznia, aby jak najlepiej przygotować go na przyszłość. Ma ona służyć m.in. rozwijaniu kompetencji cyfrowych, umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów i kreatywności.
- wdrożenie AI udoskonali system oceniania, gwarantując dynamiczną i bardziej wnikliwą analizę postępów w nauce danego ucznia w czasie rzeczywistym. Umożliwi to uczniom natychmiastowe zrozumienie błędów i ich eliminację w kolejnych zadaniach, a nauczycielom identyfikację obszarów wymagających poprawy. Natomiast zdolność jednoczesnego porównywania przez AI obszernych zbiorów danych dotyczących grup uczniów pod kątem poprawnych lub błędnych odpowiedzi, ułatwi zrozumienie powtarzalności pewnych wzorców w obrębie danego systemu edukacji lub poza nim.
- AI w edukacji 4.0 służyć będzie wzmocnieniu roli nauczycieli i odciążeniu ich od rutynowych czynności administracyjnych poprzez ich automatyzację. Pozwoli to im skupić się na budowaniu relacji z uczniami, mentoringu oraz na identyfikacji i rozwijaniu ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych. Statystyki pokazują, że w krajach OECD, nauczyciele gimnazjalni poświęcają średnio około 44% łącznego czasu pracy na nauczanie, natomiast resztę zajmuje im wykonywanie zadań innych niż dydaktyczne (w tym np. sprawdzanie obecności, planowanie zadań dydaktycznych i ocena wyników w nauce).
Autorzy raportu zwracają uwagę, że implementacja sztucznej inteligencji do systemu edukacji to nie tylko szansa na jego zrewolucjonizowanie i poprawę skuteczności nauczania. Należy pamiętać też o tym, że AI niesie ze sobą pewne zagrożenia, a jej wdrożenie będzie wymagało ostrożności, rozwagi i systemowego podejścia.
Dowiedz się więcej (tekst w języku angielskim): Shaping the Future of Learning: The Role of AI in Education 4.0
Źródło: World Economic Forum, Shaping the Future of Learning: The Role of AI in Education 4.0, https://www.weforum.org, wg. stanu na 28.04.2024 r.
Zapoznaj się z narzędziem analitycznym Unii Europejskiej „Trendy: zawody i umiejętności” na platformie internetowej Europass
Można w nim sprawdzić m.in.:
- na jakie zawody jest zapotrzebowanie w poszczególnych krajach europejskich (w tym w Polsce)?
- czy poszukiwani są specjaliści w Twojej profesji?
- jakich umiejętności wymagają pracodawcy w odniesieniu do konkretnego zawodu?
- jak przebiegają zmiany w zapotrzebowaniu na poszczególne grupy zawodowe i jak kształtują się trendy dotyczące danego zawodu?
Prezentowane informacje bazują na danych pozyskanych w ramach projektu Cedefop „Skills OVATE”. Trendy wskazywane są w oparciu o liczbę internetowych ogłoszeń o pracę w poszczególnych krajach europejskich.
Dowiedz się więcej: Trendy: zawody i umiejętności
Źródło: Unia Europejska, Europass, https://europa.eu